What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Hjælp til lys

Breden

Member
Jeg skal ha lavet et "solarie" til mine planter, men er helt blank når det kommer til strøm.
Jeg har kig på den her strømforsyning og reflector som er angivet til 250W men vil gerne køre med cfl pærer og de er angivet til 200W.
Mit spørgsmål er så, kan det lade sig gøre? Eller skal strømforsyning og pærer altid være samme watt?

Støm: http://bg-support.com/products/dk/Nye-Produkter/Eti-Tndingsapparat-250-watt1.html

Reflector: http://bg-support.com/products/dk/Belysning/Reflector/Wing-reflektor-hammerslag-59x71-cm.html

CFL pærer: http://bg-support.com/products/dk/Belysning/Lysmiddel/CFL-200-Watt-set.html

-Breden

L

lalandia

Den pære du henviser til, kræver ingen ballast. Kun en reflektor der er plug and grow monteret

Grow in peace

iCE-E

New member
du skal være opmærksom på at en 200W CFL pæren er STOR, og jeg tror ikke at pæren kommer til at kunne være i den reflektor.

edit: jeg har lagt mærke til at afstanden melem reflektor a pæren kan justeres så den kan måske være der alligevel.

SteeLx

New member
Det er nærmest spild af penge at bruge den reflektor til en cfl pære... 250+ watt hps vil udnytte den så meget bedre :)

Breden

Member
Kan forstå, efter at ha læst en del posts, at HPS er the way to go, og hvis penge ikke var noget problem gik jeg absolut også efter HPS. Men blir nød til at tænke lidt på økonomien.
Men kan jeg ligeså godt lade være med at køre med CFL? Er det skønne spildte kræfter at køre med CFL? Kan det overhovedet betale sig at starte op med CFL? Er HPS virkelig SÅ meget bedere?

CFP65

Member
@ Breden

først og fremmest hvor stort område skal du belyse?
dvs hvor stort er det telt du hartænkt dig at dyrke i?

Breden

Member
@CFP65
Har et kælderværelse på 15 m2 som kan bruges. Havde tænkt at dele rummet op, så der er plads veg, blomst og kloner.

Er det ikke nok til at være selvforsynende?

CFP65

Member
ok, jeg vil sige at for at det for alvor er besværet værd så skal du min. bruge 400W HPS til blomst og gerne gå op i 600w

til veg. bør du overveje at bruge T5 rør cooldaylight og har du adgang til en vindueskarm
kan du med fordel bruge et tændogsluk ur koblet til et skumringsrelæ.
(uret sørger for at skumringsrelæet kun er tændt fx 6morgen til 12aften, og skumringsrelæet sørger for at slukke for lyset når lysindfaldet i vindueskarmen er stort nok til at T5 rørene ikke behøver at køre hvilket skærer din vegge strømreging ned til ca 1/3del
typisk vil der slet ikke bruges strøm mellem 1.jun og 1.aug og nu i vinterhalvåret er det typisk kl 9 til 16 der ikke bruges strøm til vegge.

skal du alligevel til at bygge et rum op til blomst så kan det ikke betale sig at gå efter second best, du kommer til at skifte alt det udstyr du ikke lige er tilfreds med alligevel.
men for at spare lidt på bygning af vægge osv, så vil jeg foreslå dig at du til at starte med købe en 600w elektronisk HPS ballast og en pære samt en A-Wing skærm.

samt en plade på 125 x 125cm eller 150cm x 150cm og laver et grow i en bakke på pladen som du kan klodse op på et par mælkekasser, i loftet montere du en gardin skinne
(ligesom et badeforhæng) hvor du laver et gardin af nubret mylar.
både plade og gardin kan du bruge senere når du skal bygge et rigtigt rum.

det burde kunne funke til et gennemført grow, bare husk at samle grunker sammen til den første El regning også undervejs, så du ikke står med røven bar når rudekuverten kommer ind ad døren ;)

Breden

Member
Tak for et meget konkret svar. Virkelig fedt. Men kan se på det hele, at jeg ligeså godt kan spare sammen og så bygge det rigtige setup første gang. Det blir bare fucking dyrt i strøm, så kommer ikke til at spare noget på at dyrke selv, kan jeg godt se. Jeg må sætte en stor magnet op på min elmåler, hehe.

CFP65

Member
hvis du gennemfører et grow, så er det næsten ligegyldigt hvad så har du sparet noget.
et godt 600w grow gir på plussiden af 500gr færdig trimmede tørrede buds.
og fra dine kloner sættes i 12/12 går der typisk 60-70dage før du skal høste, og i samme omgang som du høster sætter du et nyt hold kloner i 12/12 til endnu en omgang.
så kører du det helt perfekt igennem et år kan du ca høste 500gr x 5 eller x 6
mit setup i drift koster ca 1000kr om måneden at køre incl. veggelyset som er 2 x 80W T5
så incl gødning ligger et grow i mit setup på ca 2500kr
hvad koster 1/2kg af den absolut bedste spitzenklasse urt på gaden idag?