What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Hjælp til allerførste grow

Octothorp

Member
Hej alle sammen.

Efter at have brugt en hel dag herinde på Icmag er jeg hamrende imponeret over den viden og kunnen der er herinde.

Derfor har jeg besluttet at jeg nu skal i gang med mit første grow som bliver et indendørs grow.

Det bliver i et skab med dimensionerne:

Bredde: 47 cm
Dybde: 60 cm
Højde: 150 cm

Så jeg skriver for at få gode råd til udstyr, hvilke sorter jeg skal gå efter, dvs om frøene skal være feminiserede og med auto blomst osv? Råd om hvor mange planter jeg kan presse ind i skabet er også meget værdsat.

Jeg er også spændt på at høre om der er nogle der har erfaring med selvvandende potteplanter, og erfaring med at holde jorden tør for at stimulere rodvækst eller om der bare skal hældes vand i?

Jeg går efter at holde planterne et sted mellem 60-80 cm høje, og vil gerne have god ryger, men samtidig også en god mængde.

Derudover vil jeg også gerne have noget mere baggrundsinfo om kloning så jeg er helt med på hvordan det fungerer i praksis?

Jeg ved godt det er en frygtelig masse at spørge om, men folk ser ud til at være hjælpsomme og har læst mange interesante posts i dag.

På forhånd tusind tak!:wave:

Octothorp

dragongrower

Active member
jeg vil anbefale en CFL lampe.
feminiserede frø kunne være godt, idet du ikke har plads til moderskab.
Hvordan man tager stiklinger, må du nok ud og læse lidt mere, der er meget info allerede..

og selvvandende potter har jeg ikke erfaring med, men mon ikke de virker fint når planter har nået en vis størrelse..

mvh

Octothorp

Member
Tak for info Dragongrower. Jeg har netop fået indkøbt lamper og glæder mig til at få lagt nogle billeder op, men der er lige noget forberedelse endnu. Jeg fortsætter jagten på info om kloning og stiklinger og jeg tror jeg er hoppet med femi auto vognen.

God ryger!

Octothorp

Member
Jeg har nu fået sporet mig ind på 4 strains hvor de så skal skæres ned til to som jeg kommer til at så.

De 4 forskellige er:

Power Widow (Power Plant * White Widow) Femi

Ak Widow 47 (White Widow * Ak 47) Femi

Maxi Gom (Auto Mass * Auto AK) Auto Femi

Auto Mass (Critical Mass (aka Big Bud) * Lowryder) Auto femi

Jeg vil gerne prøve at have en auto flower og en almindelig. Så nu er det bare med at byde ind hvis i har erfaringer med nogen af sorterne.

I paint filen har jeg lavet et bud på et semi lukket udsugnings system hvor man genbruger en del af luften inde fra kabinettet.

Der er en intake ventilator nede i bunden og en der skal suge luften ud oppe i toppen. Det skal så forbindes af et lydisoleret rør og kulfilteret bliver så installeret undervejs inde i røret.

Nede i bunden er der så en åbning hvor der kan blive suget frisk luft ind samtidig med at den gamle luft bliver taget med ind igen. Jeg tænker at det så burde danne et form for undertryk hvilket burde nærmest eliminere lugten?

Kan sådan et system her potientelt køre varmen og fugten for højt op i skabet eller tror i det kan komme til at fungere?
Octothorp :rasta:

Attachments

• semilukkket udsugningssystem.png
    semilukkket udsugningssystem.png
    2 KB · Views: 27

jinxx

Member
Jeg ved ikke, om det kommer til at fungere med det udsugnings/indsugnings-system. Du vil jo formentligt altid trække den gamle luft med ind, evt med lidt frisk luft hvis din indsugning er stor nok, men det vil nok give varme- og/eller fugtighedsproblemer.

Jeg ville nok også passe på med at gro auto-flowering sammen med andre strains. Det vil nok være en fordel med strains, der vokser lige hurtigt, så du ikke skal rode for meget med training og lignende. Jeg ville personligt bare køre en enkelt strain i mit første grow set i bagklogskabens ulideligt klare lys. Det skal dog siges, at jeg ikke lige har haft tid til at kigge på de specifikke sorter, du har linket til.

Last edited:

Octothorp

Member
Jinxx tak for de kloge ord.
Jeg tror så at jeg dropper flexslangen og så monterer kulfilteret på indersiden af kabinettet og så har ventilatoren til at suge luft i gennem det. Så burde der være nok udskiftning af luft.
Jeg tænkte bare at fordelen ved at holde en del af den gamle luft inde i skabet var at det vel i teorien virkelig måtte minimere lugtgener og da mine boligforhold gør at det helst skal være fuldstændig lugtfrit tænkte jeg at det var vejen at gå, men hvis det ender med varmeskader og mug så kan man jo ligeså godt lade være.

Efter lidt mere læsning om auto planters lyscyklus som er et sted mellem 18/6-24/0 er det jo også klart at dit råd om at holde sig til en strain nok er langt det bedste. Specielt også når man er helt grøn :D.

Lækkert sidste grow du havde gang i. Flotte planter og spændende sorter og det at du begav dig ud i LED verdenen. Hvordan forløb det hele?

jinxx

Member
Det var så lidt.

Ja, jeg havde selv en masse strains i gang i mit første grow, fordi jeg syntes det hele var så spændende og ikke kunne vælge, men det blev desværre også noget værre rod.

Mit grow forløb ganske fint, men jeg havde nogle fugtproblemer hen mod slutningen, da det var et nyt og noget mindre skab, som jeg dyrkede i. Jeg skal i gang med næste grow her inden for den nærmeste fremtid, hvor jeg så lærer af min erfaring og tager højde for fugten. Jeg har bare været så lidt hjemme det sidste lange stykke tid, at jeg ikke har kunnet starte det op ordentligt, men snart skal det være.