http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-22978257.html
Hvordan får jeg kæresten ud af hashmisbrug?
Hej Henrik.
Tusind tak for en super brevkasse.
Jeg har tidligere set et brev i stil med mit, men mangler stadig det sidste svar.
Min kæreste er vidst det, man godt kan kalde afhængig af hash. Han bruger enhver undskyldning til at ryge.
Inden han mødte mig, røg han hver dag, men nu er det kun ca. hver anden til tredje dag. (at jeg ved). Det er som sådan ikke et problem for vores forhold - og derfor er jeg nok ikke "streng" nok.
Han ønsker nu at stoppe, men kan ikke. Når han ikke ryger, bliver han hidsig, ukoncentreret og kan ikke sove. Jeg vil gerne gøre alt, hvad jeg kan, for at hjælpe, men ved ikke hvordan?
Jeg har som sagt tidligere læst, at man skal bryde sine "ryge vaner". Dette har vi gjort - da vi flyttede sammen i en ny lejlighed og kasserede hans sofa (som han altid røg i). Vi har også flere gange smidt alt ud, men det holder ikke.
Jeg får ham aldrig til at gå til behandling med flere - men ønsker hjælp til, hvordan vi ellers kan gøre.
Håber virkelig du kan hjælpe.
Kære dig med kæresten som gerne vil holde op med at ryge hash
Det I allerede har gjort virker fornuftigt. Det næste skridt, han kan gøre, er at bryde sine rygevaner ved at gå over til at spise hashen eller bedre lave en guldkakao.
Man tager sin hash, nulre den og lægger den i en lille gryde med lidt rapsolie. Over svagt blus varmens op så hasholien blander sig med rapsolien.
Derefter filtreres plantedelene fra og der kommes en kvart liter kaffeføde i gryden som blandes med rapsolien. Det må ikke koge. Til sidst blandes smeltet chokolade ned i fløden.
Da hasholie blander sig fuldstændigt med den her blanding kan vi sige at hvis der er brugt 4 gram god hash så svar en ottende del af guldkakaoen til et ½ gram hash.
Hvis han drikker den mængde to til tre gange om dagen, vil han ikke få abstinenser.
Det er nu vigtigt, at han ikke bare skifter guldkakao ud med joint, derfor skal han tilrettelægge en nedtrapningsplan, hvor han over f.eks. en til to måneder trapper langsomt ned.
Det er vigtigt, at han samtidigt øger sin motionsmængde, og her vil jeg foreslå, at I gør et eller andet sammen så som at gå lange ture, svømme, køre på cykel alt hvad der nu passer jer bedst.
Motion er vigtig, hvis han skal af med sin hidsighed.
Endeligt synes jeg, at han skulle kontakte jeres lokale misbrugskonsulent og få en uforpligtende snak med vedkommende.
Gode sommer hilsner fra Henrik