What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

GMO roer på sjællandske marker..

legalizeDK

Member
hvorfor fanden skal de kunne tåle roundup. jeg mener, det går sku da fint med roe produktionen herhjemme gør det ikk.

blackone

Active member
Veteran
Og så går der lige en 5-10 år og så disker moder natur op med round-up-ready ukrudt (det sker allerede i Canada og USA hvor man har dyrket round-up-ready raps i årevis). Lidt senere finder vi så Glyphosat i drikkevandet i så store mængder at vi skal til at lukke brønde (vi finder allerede Glyphosat i boringer i Danmark).
Nåja og for at det skal kunne løbe rundt for de stakkels firmaer der investerer så mange penge i genteknologi er vi også nødt til at tillade patenter på liv så Monsanto kan sagsøge de bønder der måtte lave deres egne frø i stedet for at købe nye hvert år...

dragongrower

Active member
Og så går der lige en 5-10 år og så disker moder natur op med round-up-ready ukrudt (det sker allerede i Canada og USA hvor man har dyrket round-up-ready raps i årevis). Lidt senere finder vi så Glyphosat i drikkevandet i så store mængder at vi skal til at lukke brønde (vi finder allerede Glyphosat i boringer i Danmark).
Nåja og for at det skal kunne løbe rundt for de stakkels firmaer der investerer så mange penge i genteknologi er vi også nødt til at tillade patenter på liv så Monsanto kan sagsøge de bønder der måtte lave deres egne frø i stedet for at købe nye hvert år...

Ja er det ikke fantastisk med de gmo roer?!?! :laughing:

Ludo

Member
lige et lille sidespor......men er roe produktionen ikke tilbagegående på bekostning af majs, der blir dyrket flere og flere steder i DK......!?!?!
Men blir det til det.....så må vi jo ha gang i round-up tollerante cannabis planter, og så ellers bare sprede 'glæden' ud over alle hr. Jensens marker.....hehe....smukt ville det se ud.....!! Både marken og politimand der river sig i håret fordi de bare vokser mer og mer......:jump:

blackone

Active member
Veteran
Roeproduktion i Danmark er udelukkende mulig med massiv støtte.
Jeg køber i øvrigt mest Polsk sukker for at være helt ærlig og skammer mig ikke det mindste for en Polsk landmand har vel lige så meget lov til at tjene penge som en Dansk.

L

lalandia

Det er bare endnu en gang boller på storbøndernes suppe. De skal arbejde mindre, have færre ansatte, mere jord, mere overproduktion, mere EU-tilskud så de kan føre sig frem med deres jammer og pis. Tendensen er MEGET tydelig når man selv bor på landet. Og samtidig vil de nærmest skide på hvad de putter i vores fødevarer, så længe mønterne bare triller. Bare se på svinefabrikkerne der nærmest sejler i antibiotika fordi man stuver svinene sammen, så de bider hinanden og bliver syge...sq ikke noget under at folk for mærkelige sydomme af den mad, som ellers skulle holde os i live...nå må hellere stoppe her, men vil ikke ligge skjul på at jeg ikke er særlig vellidt blandt de konventionelle bønder i området. Men jeg græder sq næsten, hver gang jeg ser den store sprøjte uden for mit vindue.

Grow clean and do it in peace

DGI

New member
Afskaf landbrugsstøtten og lad falde hvad ikke kan stå. Så vil der blive en masse jord i overskud hvor man kan dyrke giftfri og nærende fødevarer efter permakulturens principper.
Desværre ren ønsketænkning med den flok reaktionære idioter inde på Borgen.

Lillefar

New member
Enig DGI. I øvrigt er afskaffelsen af landbrugsstøtten den bedste u-landsbistand vi overhovedet kan give. Fattige bønder fra Afrika kan simpelthen ikke komme ind på markedet og sælge deres varer til os, når vi støtter det europæiske landbrug så voldsomt at det er i stand til at konkurrere med u-landende.

Well - det er nemt at være hellig og pege fingre. Men faktum er at der ikke er mange som vil ændre levevis for at kunne støtte et bæredygtigt landbrug.

Tænk over hvad I kommer i vognen nede i supermarkedet. Når man vælger en pakke kyllingefilet til 40kr/½kg så støtter man direkte den landbrugskultur.

Man kunne også vælge en fritgående økologisk kylling til 130kr - men de fås normalt kun hos slagteren.
Dertil er der colaen, chipsene, hvedemelet, cornflakesne, havregrynene, rapsolien, mælken, kærgården osv osv.

Faktum er at vi som forbrugere støtter - og ligefrem kræver - en overproduktion af elendige fødevarer som kan købes billigt.

Fordi sådan som vores madkultur er, så vil vi ikke ofre penge på gode råvarer. Vi vil have meget for lidt - og så behøver vi ikke have det dårligt med at smide halvdelen ud, som vi ikke alligevel spiser.

Så hvis du ikke vil støtte overforbrug, produktion af "uægte" fødevarer og spekulering i fødevarer - så læg dine vaner om og handel med fornuft.

"Control oil and you control nations, control food and you control the people"