What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Den læste nybegynder - Mit Ebb&Flood setup m. Spørgsmål

Flakes

New member
Hej, er ny herinde og overvejer at starte et grow op. Har læst en del på det her på det sidste, meget inde på DCF, og har besluttet mig for at starte et ebb&flood system, da det virker utrolig interessant og samtidig skulle give et større yield.

Jeg ved at ph-værdien i vandet helst skal ligge på 5,8 eller svingende mellem 5 og 6. og samtidig skal EC ligge på 2 - 2,2. samtidig skal lufttemperaturen ligge på de 25-28 grader, mens vandtemperaturen skal være på de 20 grader. Og har ud fra dette samlet lidt data om hvad jeg skulle bruge:

• Sorte sække til at lysisolere blomstringsrummet
  • Rockwool isolering til at isolere klimaet forholdsvis fra klimaet udendørs
  • Mylar - til væggene
  • 2x Reservoir til vand ( 1 til blomst & 1 til veg)
  • 2x Bassiner som skal have planterne
  • 2x Låg til reservoir - så vandet ikke fordamper og derved forøger EC unødvendigt.
  • 2x pumper
  • 2x overflodstuber ( det lille stykke der gør at vandet løber ud når vandet når en max højde.
  • 4x 18w lysstofrør til vegge room
  • 2x 400w hps lamper til blomst room
  • 4x UVB lamper til blomst room
  • 2x 400w ballast
  • 2x plastikrør som skal gå fra pumpe til bassin
  • 2x plastikrør som skal gå fra overflodstuben til reservoir
  • 2x ventilatorer - 1 til inflow og 1 til outflow
  • Diverse ophængskroge
  • 1x Ph måler
  • 1x Ec måler
  • X antal netpotter
  • 1x pose leca kugler
  • 4x El-timere, 2 til pumperne, 1 til HPS lamperne og 1 til Lysstofrørene
  • 1x tube silikone materiale (til at gøre div. huller vandtætte)
  • Mini drivhus - til nye kloner
  • Diverse kæder til lamper (der gør det muligt at hæve/sænke dem)
  • 3x Ventilatorer - 2 til blomst & 1 til veg
  • 4x små stål net (for at sørge for at rødder ikke går i pumpe- eller overflodsrør)
  • 1x Ventilatorrør - til outflow
  • 1x kulfilter
  • Gødning.
  • 1 bøtte rod hormon.
  • 2x borde til bassin så de kommer over reservoir højden.
  • 2x 'Låg' til bassinerne, som netpotterne skal stå i.
  • X antal "rockwool" kvadrater til kloner
  • Kulfilter
Mangler til mit setup eller kommentarer modtages med kyshånd!

Udover det har jeg lige et par enkelte spørgsmål vedr. det ovenstående setup:

1. Vil moderplanter og kloner kunne leve sammen, med samme reservoir gødning og floodtid?
  2. Hvor mange liter per time bør pumperne være på?
  3. Skal man flood'e så højt at rockwool kvadraterne klonerne står i bliver floodet, indtil de har lange nok rødder til at nå ned i vandet eller kan man lade dem være i minidrivhuset til de har lange nok rødder til at nå ned i vandet?
  4. Vil 4x 18w lysstofrør være nok til at holde 3-4 mødre igang og samtidig vegge ~20 kloner i 2 uger?
  5. Kræver det en meget stærk ventilator for at blæse igennem et kulfilter?
  6. Fjerner kulfilter alt / det meste af lugten?
Jeg har tænkt mig at gro en enkelt, måske 2 strains fast, så jeg lærer at passe den/de strains til perfektion, og ved hvor længe de skal blomstre etc. etc. og havde derfor tænkt på at få en sativa sort og en indica sort. Og samtidig kombinere sativa sorten med noget LST & topping for at kontrollere deres højde. Dog skal det siges at stedet jeg skal dyrke ikke skal lugte sindsygt meget ( af frygt for at blive busted). Men kunne på samtid godt tænke mig at dyrke det der svarer til hvad der kan dyrkes med 2x 400w hps.

Dertil kommer lige lidt flere spørgsmål:

1. Findes der nogle strains der lugter utrolig lidt, men samtidig giver rigtig god røg?
  2. Lugter sativa sorter kraftigere end indica sorter? eller omvendt?
Beklager hvis jeg har stillet dumme spørgsmål, ........

Last edited by a moderator:
Yo.
Puha for en smøre :) Vil altid anbefale folk at starte småt i jord, også lære kunsten hen af vejen, men man kan jo også skyde genvej ;)
Lagde lige mærke til du skrev "og samtidig skal EC ligge på 2 - 2,2" vil lige påpege at dette kun er for planter i fuld blomst, og kan variere fra sort til sort.
Ang. dine spørgsmål

1: Nej. klonerne laver du bare i et minidrivhus i grodan eller jiffys. De kan dog sagtens være i samme rum, hvis det er det du mener. Synes også det er lettest at holde mødre i jord/coco, så man lettere kan root proone og holde deres vækst nede. http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=31919

2: Bare nok til at kunne fylde dit grokar ok hurtigt.

3: Flood til lige under grodanen, mindster risikoen for rod i stænglen også. Rødderne kommer hurtigt ned under.

4: Sagtens

5: Du suger igennem luftfilteret.! Der skal nok en kanal ventilator til, tror de mindste yder ca 180 m3. Luftfilteret skal gerne være beregnet til lidt mere. (Ikke mindre!!)
Vurder ventilationskravet efter dit rum

6: Det meste ja, alt efter hvor tæt dit rum er.

1-2: Ja, men ved dog ikke helt hvilke.

2-2: Nope, kommer helt an på sorterne.

Bed lige mærke i et par ting:

4x små stål net (for at sørge for at rødder ikke går i pumpe- eller overflodsrør)
Du må ALDRIG bruge metal i dit setup, da gødningen binder sig til det. Det kan fucke tingene godt op. Find en anden løsning. (Og find en god, mine afløb stoppede til første gang, pænt irriterende..!)

2x 'Låg' til bassinerne, som netpotterne skal stå i.
Stil netpotterne i lecaen i stedet, så behøver du ikke låg. Derved får du også mere luft til rødderne.

Håber det kunne hjælpe lidt. :) Ellers må du skrive

Latest posts

Latest posts