What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Damerne får lange ben af min væksthuslampe

Øgroer

New member
Hej Danmark.
Det er nu 2 uger siden jeg startede 16 frø under en Væksthuslampe på 600watt. Det er sådan en traditionel drivhuslampe (stor hvid kasse med indbygget ballast.
Jeg syntes dog mine planter strækker sig for meget, og er blevet enig med mig selv om at det må være pæreren.

Jeg ville derfor hører om min lampe kan bruge MH pærer, altså om den er convertionel eller hvad det hedder?

L

Ludo

jeg må indrømme.....jeg bytter dem ud...mh-hps som jeg lyster...!!! Har ALDRIG haft et problem med at skrue en mh pære i en 'blomstrins'-ballast. Og har både den ene og den anden ballast fra analog til digital 250w-1000w.
Og vil give dig ret i at det er pæren der gør de nok strækker sig mere end ønsket!!! Go karma til dig i hvert fald....:smokeit:.....

Smeden

Active member
Hey, hvilke timeantal koorer du taendt og slukket?

Jeg syntes at have laest mig til at det er i de moorke timer de straekker sig mest. Og naar jeg ser nogle af mine vegge billeder, mener jeg osse at jeg kan se forskel hvis jeg har koort 24 timers konstant (men dyrt med en 600w til kim planter)

Jeg vil som ludo anbefaler sige at du skal finde dig en mindre mh paere, eller lige saa godt en 125w 6400-6500K CFL lampe. Jeg veggede kun 1 runde med 125w cfl inden jeg tog til udlandet. Men var super tilfreds med resultatet. Der er billeder af mine vegge planter her:
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=122005
Jeg kan dog ikke se billederne her da Kina har imageshack paa deres "not" liste.

Om din lampe kan koore mh? det tror jeg den kan, proov at maerk hvor tung den fooles. Hvis det er en magnet ballast kan de som regel baade koore hps og mh, men det burde osse staa paa den?
Altsaa hvis den fooles som der er en magnet indvendig, saa er det sikkert en magnet.
Men igen en 125w cfl koster ikke mange basoorer, og du sparer en masse stroom. Du burde nok kigge paa en ny hps paere til blomst osse, de braender jo jaevnt hurtigt ud. Og det tegner ikke for godt hvis de straekker sig under en 600w...

Held og lykke

GDK

High Class Grass
Veteran
Hvor tæt på/langt fra toppen af planterne hænger pæren? Temperatur?

Stay Safe

Øgroer

New member
Godaften Danmark.
Tak for de hurtige svar^

Jeg må starte med at fortælle det er en meget tung lampe, 10-12kg vil jeg mene. Derfor er der en magnet ballast i. den hænger 75cm over damerne, og det el-termometer der ligger mellem planterne viser mellem 24,5 og 26grader. Der er en jævn rumcirkulation.

Ludo: har du experimenteret med en 400watt pære til 600w ballast? Jeg så nogen klip på youtube, med en gut der satte 400w i en 1000w ballast, og kunne sætte fx 2x400w til en 1000w ballast!
Er det noget i har erfaringer med? for så kunne jeg vel evt kører 2x250 på min 600w ballast?!?

Smeden: Det er nogen flotte planter du har vegget, hvor tæt på din CLF var de?
Giver det generelt ikke dejlig tykke stilke og blade med CLF gro? Håber du nyder Kina

et spørgsmål endnu.
vil jeg få væsentlig bedre resultat ved køb af en G&F Hps pærer? eller skal jeg kigge efter en MH?

Venlig hilsen fra fugleøen

Smeden

Active member
Hey igen.

Jeg kan desvaerre ikke komme paa youtube, da det er yt her i Kina.

Mht. om du kan koore 2 paerer paa, saa ved jeg det ikke. Men vil da holde mig til en 600 watter, hvis det var mig. Den har noget bedre lumens forhold per watt end 2x250w paerer. Jeg er selv lidt fortabt efter at have laest i Vertikal sektionen, saa du burde maaske lure lidt derinde. Noget jeg skal proove af naar jeg er hjemme igen - engang.

Jeg har lige laest at man skal passe paa med at koobe de aller staerkeste lumens paerer, da de mere simple quality paerer har et bedre spektrum og bedre til damerne. Kan ikke huske hvor jeg laeste det, men kommer til at taenke paa at jeg hoostede mest med Philips son-t plus. Det er ikke den paerer som giver bedst lumens/w, saa jeg har selv brugt GIB Xtreme og kun en runde med Philips'en. Saa det giver osse lidt stof til eftertanke.

Om du skal koobe en G&F Paere (Gro & Flo) saa ved jeg ikke om der kan vaere saa store fordele i et bredere spektrum til blomst? personligt tror jeg paa en ren blomst paere er bedst til blomst. Og en vegge paa ca 6500 kelvin har jeg haft det rigtig godt med.
Mener det har noget med "vegge fotosyntese - groon vaekst" opererer bedst ved 6000-6500 kelvin - hvidt/blaat spektrum og "blomstrings fotosyntesen - BUDS" opererer bedst ved 2700-3000 kelvin - gul?roodt spektrum.

Naa nok herfra, jeg skal tidlig op imorgen og kl er mange herude.

Hygge

de fleste ballaster kan køre både mh og hps pærer i dag, specielt de magnetiske
phillips laver normalt gode pærer, men din kan evt være "udslidt"
jeg har gode erfaringer med hps pærer med ekstra blåt i til blomst
de kan i en hurtig vending også bruges i vækst, men bedst med rigtige mh pærer der.
sylvania grolux er en rigtig god pære der ofte kan findes til en god pris via nettet, feks ebay.co.uk

DK2670_01

Member
Det vigtigste er næsten lys-spectraet ;) Det hvide lys til veg og gult til bloom ;)

Jeg har god erfaring med at give mine stiklinger extra gødning den første uge i veg så stikker de ikke af og bliver mere buttede ;)

Øgroer

New member
Nu venter jeg en 600w MH pærer fra tyske Head&nature.
Jeg glæder mig til at se det nye spectra, som forhåbentlig kommer hurtigt og uskadt frem.
Jeg kiggede lige ordentligt på min pærer igen, og så da navnet var Philips Son-T, Har jeg ret i at denne pærer kun er til blomst?

Jeg har desvære ikke noget digitalkamera, men håber jeg kan låne et så i kan se hvad jeg roder med :D

Nu vil jeg gå ud og skovle sne,FUCK!!

Dkgrower

Active member
Veteran
Det er klart smartest at bruge strømforsyningen til den pære som den passer til, alt andet er noget rod og kan være farligt.

Elektroniske strømforsyninger kan bruges til både metalhalid og sodium pære(HPS).
Har ikke hørt nogen anbefale at man kan bruge sin magnetiske ballaster til både HPS og MH, så det ville jeg ikke rode rundt med.

Yderlig hvis dit lys er meget rød-brunt farvet så er det en HPS pære, det kan forklare at planter strækker sig meget.

Hvor gammel er pæren, hvad for en sort dyrker du ?

Hygge

Øgroer

New member
Jeg har fået min pærer, og jeg kan ihvertfal sagtens se forskel på farven i lyset.
min kone syntes bladene ser bedre ud efter 2 dage, ved nu ikke helt.

Takker for hjælpen!

Latest posts

Latest posts