What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

ballast levetid

N

nizzle

nu når en pærer har et x antal timer i levetid. har en ballast så ikke også det, den kan vel ikke yde det samme heletiden ?

DK2670_01

Member
er det en gammel model eller de nye ellektroniske ballster du har ?

De gamle modeller (ikke elektroniske) bliver så varme at de langsomt men sikkert bliver dårligere og dåligere for hver gang den bliver brugt, da de ikke ydnytter strømmen godt nok i forvejen kommer de hurtigt ned på 60% eller under :( jeg ville måske offre i en lyx måler til at måle hvornår den ikke kan mere ? men jeg hved ikke hvor dyre de er.

Men regn ikke med at en pære holder mere end 2 max 3 x grow, begynder den at blinke er det tid til at bestille en ny ;)

De ellektroniske balaster (fx LumaTech) udnytter strømmen med op til 30% mere, og bliver SLET ikke lige så varme, LumaTech giver fx 3+2 års garanti, hved ikke hvor mange grows pr år de har regnet med ?

er det en gammel model eller de nye ellektroniske ballster du har ?

De gamle modeller (ikke elektroniske) bliver så varme at de langsomt men sikkert bliver dårligere og dåligere for hver gang den bliver brugt, da de ikke ydnytter strømmen godt nok i forvejen kommer de hurtigt ned på 60% eller under :( jeg ville måske offre i en lyx måler til at måle hvornår den ikke kan mere ? men jeg hved ikke hvor dyre de er.

Men regn ikke med at en pære holder mere end 2 max 3 x grow, begynder den at blinke er det tid til at bestille en ny ;)

De ellektroniske balaster (fx LumaTech) udnytter strømmen med op til 30% mere, og bliver SLET ikke lige så varme, LumaTech giver fx 3+2 års garanti, hved ikke hvor mange grows pr år de har regnet med ?

:laughing:

Sælger du grej eller hvad ??? :jump:

Hoved delen i en analog ballast er en kobber spole
hvordan kan man slide en sådan ? :bump:
Og den skrøne med at en Digital ballast yder mere ER aflivet
Ja den yder et par % mere (3-5) men slider 20 % mere på pæren
så med mindre at man har varme problemer er der ingen grund til at skifte.
Og køb nogle ordentlige pærer som feks. Phillips, husk at man får hvad man betaler for :wave:

N

nizzle

tak for svarene ( havde lidt glemt jeg havde lavet denne) :D , og er en philips master son-t pia plus jeg har købt :O) så det blev jeg jo glad for læse. oven på min plastik nedtur lol

Rosy Cheeks

dancin' cheek to cheek
Veteran
Om du gillar resultatet med Son T PIA, pröva Son T PIA Greenpower. Mer blåljus ger mer kompakta plantor, men jag gillar att köra båda.

DK2670_01

Member
hehe ... nej jeg er ikke sælger *GG* ... det er rent erfaring OG hvad andre jeg kender siger ;)

Du kan også få en billig køkkenkniv, hvorfor så købe en global kniv ?

JEG vil til enhver tid vælge digital balast om det så skal være lumatek eller et andet mærke er op til folk og deres penge pung :) (har læst mig til al Lumatek til 110V SUCKS)

Men SIKKERT er det at de gamle balaster taber langsomt men sikkert sin styrke. om det så ikke udlignes af den billige pris, er igen op til folk at vurdere, men dårligere og dårligere blive den ;)

http://www.growell.co.uk/pr/57/Digital-Lights-The-Definitive-Test.html

holder mest på digitalt - har allerede slidt 2 op , og regner snart med nr. 3 ryger - Spolen bliver slidt ned pga. kobber er utroligt varmeledende hvilket får dem til at kortslutte til sidst og evt. gå i brand (Skete ved 1 af mine, godt man var hjemme)

Easygrowing

Active member
Veteran
kobber bliver osse nedbrudt af ilt og har så ikke samme ledeevne
ligesom i højttalere og andre produkter hvor man bruger iltfattigt,for og have så høj ledeevne som muligt.

kan ikke se hvorfor en digital skal slide mere på en pære tværtimod,der er netop en microproccessor i for og måle frem og tilbage mange tusinde gange,for og have så præcis spænding som muligt og en der registrer ved fejlspænding og så slår den selv fra for ikke og kortslutte og har en langt blødere opstart og bruger mindre strøm,har en af hver og har den gamle,til reserve hvis den elektroniske skulle stå af,men den varme de laver,de gamle,den er lidt for varm synes jeg nu og godt du var hjemme ja kosmos der : )

DK2670_01

Member
Lige precis Easygrowing ;) der er SÅ mange måder at gøre tingene på at det går hen og bliver religion/politik og det blander jeg mig aldrig i *GG*

Men bare ærgeligt at betale og tro man får 600W når man kun får 500-450W efterhånden :(
Jeg køber gerne extra pærer når jeg HVED jeg får 110-120% ud af mine betalte 600W (med en kvali balast OG med bust slået til) :) KW prisen er dyerere end extra pærer fordi de lider overlast med bust og når samtidig at de kære damer eeeeeeeelsker lumens ..... ja så ved jeg hved JEG ville vælge :D

Easygrowing

Active member
Veteran
jo 2670

Men det er sgu osse svært og være "os" for vi har producenterne og støtte os til,det er de færreste af os,som har måleudstyr til og måle,hvad der kommer ud af ballasten,selv om jeg har tænkt på,om man kunne bruge en af de forbrugsmålere som El styrelsen låner ud til forbrugerne,den skal jo bare sidde imellem ballast og pære og så får man tallene sort på gråt må det være.Har læst herinde,at Lumatek,s får hug,men den sidste generation 3 eren-skulle være helt ok ?
Men osse læst om folk,som har kørt med magnetisk og den samme i vist 27 år og skifter kondensatoren med mellemrum.De er ret simple og udskifte i og købe løsdele til.
Ja det er måske som religion..Der er osse kommet en helt ny ballast,hedder noget med new gen-eller next gen,de får så osse hug,de kan osse køre mange spædninger.

En lux måler kan fåes for 240 kr hos de der Alienshop,men det må man måske ikke sige,så sagde jeg det ikke.Men jo 2670,det er osse rart og føle man gør noget godt for dem og det er osse lidt kr værd,al hobby koster jo.Nå det kan blive en lang lang debat jo

Hygge og go weekend,det er det jo

Latest posts

Latest posts