What's new

Den Norske Narkotikadebatten.

A

arcticsun

Nå sparker det løs igjen folkens. I dag er tidligere høyesterettsdommer I 19 år, Kjetil Lund ute i dagens aftenposten og sier at

– Det har vært rystende å erkjenne hva jeg egentlig har vært med på, og jeg kan ikke, i motsetning til dem som først nå innser narkokrigens svære og nytteløse omkostninger, unnskylde meg med at jeg ikke kunne vite bedre, sa tidligere høyesterettsdommer Ketil Lund i et foredrag han nylig holdt om bruken av straff i narkotikabekjempelsen.


Link til artikkelen hær: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3516250.ece


Jaja, så blir det morro å se hvordan det spiller seg ut denne gang.
 
A

arcticsun

Saken på NRK; http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6992982



Høyesterettsdommer Ketil Lund mener at økt straff har vært en totalt mislykket strategi i norsk narkotikapolitikk.

Publisert i dag 08:13.
Skriv ut
Del/tips

Lund, som har vært høyesterettsdommer i 19 år, begrunner overfor Aftenposten sin erkjennelse med at den store satsingen på straff ikke har gitt resultater. Tvert imot har antallet anmeldelser for narkotikaforbrytelser økt dramatisk.


Den konservative høyre er serlvfølgelig ute og slenger med leppa.

Bent Høie (H) og Per Sandberg (Frp) mener at bruken av narkotika vil øke om Norge avkriminaliserer bruk og besittelse av hasj og marihuana.

Høie sier at forbudslinjen har vært vellykket med tanke på hvor liten andel av ungdommen som bruker cannabis.

HAHAHA ja det er jo nesten INGEN som røyker dær ute ikkesant? Tror jeg vet væffal 5 stykker som dyrker i samme gata. Og det er langfan oppe i nord, må være dobbelt så mye sørpå.
Da vet alle hva vi ihvertfall IKKE stemmer ikkesant? Valg snart igjen.
 
A

arcticsun

Og HVOR er de liberale partiene? HVOR er senterpartiet i denne debatten, bøndene VIL dyrke hamp.


Stå på krava folkens, snakk om bønder og hamp og sånn når dere får sjansen. Kriminalitet og radikal ungdom og sånn gir en sånn stygg smak når dette skal diskuteres, jeg bruker alltid å ta opp det positive. Selvmedisinering og så videre...
 

sleestack

Member
Hehe helt utrolig hva noen politikere lirer av seg..
Men godt å se folk med faglig tyngde stadig oftere står frem å forteller sannheten!
Tror nok avkriminalisering er innen rekkevidde, men noen år til vil d nok ta:(
 
A

arcticsun

Jeg tror avkriminalisering vil være en del av den neste valgkampen.

I dag fortsetter debatten med en ny artikkel i Aftenposten. Under overskriften som følger..

Fagfolk vil ha narkopol
Apotek, monopol og offentlig regulering: Slik tenker avkriminaliseringstilhengerne seg den nye narkohverdagen.

– Å være for avkriminalisering er ikke det samme som å være tilhenger av narkotika. Avkriminalisering innebærer at vi ikke lenger vil at straffeloven skal regulere narkotikabruk- og besittelse i Norge. Vi vil heller ha andre tiltak og reguleringer, sier Willy Pedersen, professor i sosiologi.

Marie Smith-Solbakken, instituttleder ved Universitetet i Stavanger, vil også ha nye tiltak i kampen mot narkotika.


Les hele artikkelen hær; http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3517378.ece
 
A

arcticsun

Høyre og Frp er ute og har klare meninger om emnet i en egen artikkel heter det...

–Vellykket med forbud
Bent Høie (H) og Per Sandberg (Frp) mener bruken vil øke hvis Norge avkriminaliserer bruk og besittelse av hasj og marihuana.

Vår forbudslinje er vellykket med tanke på hvor liten andel av ungdom som bruker cannabis, sier Bent Høie (H), leder i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget.

–At flere eksponeres for hasj og marihuana, kan være en døråpner for tyngre stoffer. Selv om forskningen her ikke er entydig, velger jeg å legge til grunn føre-var-prinsippet, sier Høie.

Han mener legaliseringstilhengernes syn blir for enkelt.

Artikkelen hær; http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3516261.ece

Føre var prinsippet ja...:help: :covereyes:
 

sleestack

Member
Hehe er vel ikke annet å forvente..
Strengere straffer å overvåkning er vel høyresidens løsning på narkoproblemet..
 

sleestack

Member
Vårt største håp er vel at usa gjennomfører en total legalisering av cannabis...
Vi har jo tradisjon for å adoptere amerikanske vaner i dette landet!
 

Kniven

New member
Blir vel lengre til enn det også før det faktisk skjer noko, men 2013 blir vel fyrste valgkampen det kjem til å bli diskutert tippar eg.
 
G

Guest129216

For 10-12 år sidan var det jo verkeleg i vinden og. Vart diskutert på Holmgang og greier. Folk trudde at det kom til å skje noko snart, og om 10 år var det iallefall legalisert.

Gjekk ikkje akkurat slik... Håpar det skjer noko eg og altso, men er pessimist.

Satsar no på å lima alle hannplantar eg får frå utegrowen i år på døra til det lokale lennsmannskontoret, og lokalavisa.

Er eigentleg for gammal til slikt tullball, men ungen i meg vil liksom ikkje døy. Trur eg har røykt for mykje......... Ja ja. Dekan får no ha ein god kveld folkens. Snakkast.
 

Kniven

New member
@Bom

Har tenkt på noko liknande sjølv, sjølv har eg rundt 500 bagseeds som heilt sikkert ikkje blir til noko ute i Noreg uansett.
Desse skal setjast i mjølkekartongar til dei er nokre cm store og så plantast ut på stader der dei blir lagt merke til.
 
Top